“Quan l’automòbil deixa enrere el carruatge”. Aquesta és la millor forma de començar el reportatge del Chenard & Walcker Type TT que trobareu exposat a la planta baixa del Museu Nacional de l’automòbil, doncs simbolitza precisament això!
Tot i que podríem dir que Chenard & Walcker va ser una marca amb poc recorregut mediàtic, al menys comparat amb els “gegants” emergents de l’època, també hem de dir que va tenir un paper molt rellevant, de fet moltíssim, en la consolidació tècnica del sector en els inicis del segle XX.

El Type TT correspon a la categoria de les “voiturettes”, és a dir, cotxets petits, lleugers i relativament assequibles, pensats per ampliar l’accés de la societat a la mobilitat motoritzada. En això ja hi havia un canvi de mentalitat clar, doncs no es tractava només de motoritzar un format existent, sinó de definir un vehicle amb criteri i trencar les bases que per naturalesa havien adoptat els primers vehicles, doncs no eren altra cosa que carruatges automatitzats, és a dir, sense necessitat de tracció equina.
És així que el Type TT va adoptar una configuració molt més propera al que avui entenem com a automòbil i això a més de sobtat en aquells moments, va significar un pas decisiu per al futur de l’automoció que ningú podia imaginar, doncs s’establia de forma definitiva elements com:
- Quatre rodes per a un millor repartiment de masses
- Motor frontal per practicitat i sí, perquè com els cavalls, la tracció va situar-se al davant.
- Una direcció més precisa, passant definitivament del manillar i succedanis al volant.
- Una estructura més rígida i coherent en línia amb les prestacions que els vehicles anirien oferint.

Mecànicament el Chenard & Walcker Type TT manté una simplicitat que avui pot semblar extrema, però que en aquell moment fou tot un avantatge. El motor monocilíndric i una potència modesta, doncs la prioritat passava per la fiabilitat i la facilitat d’ús.
I és que aquest cotxe no és important a la Història de l’Automoció per les seves xifres —molt discretes— sinó perquè va col·laborar en la normalització dels automòbils com a eines funcional. Gràcies a models com aquest, els automòbils van deixar poc a poc de ser màquines experimentals, curioses i exclusives d’una minoria, sinó senzillament, vehicles normalitzats pensats per ser utilitzats habitualment per la societat de principis de segle XX .
Ara bé, tampoc convé idealitzar-lo. Com ja he dit, les seves prestacions eren molt limitades, la seguretat era pràcticament inexistent, el confort molt rudimentari i la fiabilitat, tot i millorar poc a poc, encara era molt relativa.
En tot cas però, i aquest és un punt clau, el Type TT va consolidar una arquitectura que perduraria sempre més pels quatre punts que he indicat anteriorment: motor davanter, quatre rodes, control amb volant i un ús real quotidià, sent per tot això un model que representa perfectament la transició cap a l’automòbil modern i per tant, envers un producte de consum de masses i això, no cal ser un set ciències per entendre’ho, representa molt!
Gaudiu del Chenard & Walcker Type TT i de la resta de joies de l’automobilisme de tots els temps visitant el Museu Nacional de l’Automòbil d’Andorra que trobareu en ple centre de la vila d’Encamp.
Per altra banda, si voleu veure més fitxes com aquesta, des d’aquest altre enllaç accedireu directament a la secció del blog.
Galeria








