Porsche 911 992.2 GT3:  25 anys d’evolució

Aprofitant l’arribada a Ted Automòbil d’una unitat del nou Porsche 911 992.2 GT3 Touring, dediquem aquest espai de novetat Premium de setembre a aquest model, el qual, sigui dit de pas, acaba de complir el seu 25è aniversari. 

El primer pla, el nou 911 992.2 GT3 i al darrere el 996 GT3

Per a l’ocasió, Yann Le Potier, CEO de Ted Automòbil, no només va posar a la nostra disposició aquesta nova entrega del esportiu alemany, sinó que també va portar a la sessió fotogràfica una unitat del primer GT3 de 1999, concretament un espectacular 911 996 GT3 impolut.

Per acabar de fer-ho tot més espectacular, com podeu veure a les imatges el contrast de colors entre les dues unitats que va treure a rodar no podia ser més impactant: groc Yellow Speed per al GT3 de 1999 i verd Green Oak amb les pinces de fre en color groc per al nou GT3 992.2  (són de color groc perquè aquesta unitat equipa discos carboceràmics).

25 anys, quatre generacions

Feta aquesta introducció, comencem pel principi: la posada de llarg del primer 911 GT3 va tenir lloc al Saló de l’Automòbil de Ginebra l’any 1999, marcant l’inici d’una nova generació d’esportius que ni els de Zuffenhausen podien imaginar encara.

25 anys després, l’èxit d’aquest model és inapel·lable. Per tot això i aprofitant la gentilesa dels de Ted Automòbils per poder documentar aquest article amb els dos GT3, fem aquest reportatge tan especial, començant amb un breu repàs de la història d’èxit d’aquesta icona de la marca en la què arguments com exclusivitat, rendiment i precisió formen part del seu ADN natural. 

Durant aquest quart de segle d’existència, les quatre entregues del Porsche 911 GT3 -vuit si desdoblem les dues fases de cada entrega: 996.1 i 996.2, 997.1 i 997.2, 991.1 i 991.2, i 992.1 i 992.2- han definit magistralment l’essència de competició de la marca, administrant-la a la perfecció per poder gaudir-ne tant conduint l’esportiu a diari, com exprimint-lo per circuits o curses.

I és que al llarg d’aquests 25 anys el GT3 s’ha superat a si mateix en cada nova entrega, convertint-se en un model més ràpid, més precís, més dinàmic, però també més prestacional, confortable i adaptat als nous temps i aquest nova entrega GT3 Touring és un clar exemple.

L’aleró pinça de cranc del 996 GT3 és un dels detalls inconfusibles

Rei dels grans circuits

Val a dir que els models de sèrie del catàleg de Porsche sempre s’han construït sobre una base exigent d’elements i resultats provats en les condicions més extremes de la competició. D’aquí que el GT3 porti imprès el segell del departament de competició de Porsche. A més, quan parlem de competició  -i no ho dic com a recurs literari, sinó en el sentit més estricte-  les versions de curses dels 911 GT3 sempre han collit grans èxits, adjudicant-se nombroses victòries a proves de resistència tan importants com Spa, Nürburgring o Daytona.

Sota el capó del primer GT3 de 1999, com el que veieu a les imatges d’aquest reportatge, s’amaga un motor Mezger de 3.6 litres, un propulsor sorgit fruit de l’evolució del motor bòxer Flat-6 atmosfèric de sis cilindres i 360 CV del 911 GT1. 

Com a nota dir-vos que la disposició anomenada com a Flat-6 porta els sis cilindres disposats en dues fileres planes i oposades i és la configuració de qualsevol 911.

Al darrere el nou GT3 equipa un aleró retràctil electrònic

Quan més és molt més!

Vint-i-cinc anys després la nova generació del 911 GT3 manté el motor 4.0 bòxer atmosfèric de sis cilindres, però amb 510 CV i un par màxim de 450 Nm, cosa que li permet accelerar de 0 a 100 km/h en només 3,4 segons i assolir una velocitat màxima de 311 km/h (amb la caixa de canvis manual tarda 3,9 segons i puja fins a 313 km/h).

Des d’aquell llunyà 1999, Porsche ha anat presentant una nova evolució GT3 cada quatre o cinc anys. La primera actualització va arribar l’any 2003 i incloïa modificacions com ara a l’aleró, fins llavors conegut com aleró de pinça de cranc. En aquella actualització l’esportiu també va guanyar 21 CV més de potència. 

Tres anys més tard, el 997 GT3 arribava als 415 CV i 8.400 rpm,  va rebre millores al sistema d’admissió i va incorporar un sistema de suspensió activa PASM.

L’any 2009 va arribar un nou salt, en aquest cas més contundent que l’anterior: un motor 3.8 litres de 435 CV, millores de xassís i una aerodinàmica que incloïa un aleró posterior completament nou que va duplicar la càrrega aerodinàmica.

L’MK3 pel 50è aniversari

La tercera generació del GT3 va debutar al Saló de Ginebra de 2013, coincidint amb el 50è aniversari del 911. En aquest cas el motor, la caixa de canvis, la carrosseria i fins i tot el xassís van ser completament nous. El motor, un 3.8, lliurava 475 CV i permetia assolir els 315 km/h de velocitat punta. Destacar que l’arribada del nou canvi PDK va revolucionar el model gracies a que les transicions eren molt més ràpides i el rendiment clarament superior.

Quatre anys més tard el motor pujava fins als 4 litres i els 500 CV. Per primer cop hi havia l’opció de canvi PDK o cqnvi manual de sis velocitats. També per primer cop es podia triar entre el gran aleró fix de sempre o un spoiler retràctil (amb el paquet Touring).

Generació 992 1 i 2

Fa quatre anys (2021) va arribar la generació 992.1 amb 510 CV, suspensió davantera de doble forquilla i una excel·lent aerodinàmica gràcies a elements com l’espectacular aleró de “coll de cigne”. 

Enguany, la recent entrega del 992.2 es presenta amb millores a la direcció, el canvi, la suspensió i els frens, així com amb noves opcions d’equipament molt interessants, entre les quals destaca el fet que per primer cop en un GT3 es pot comptar amb quatre places, en lloc de les dues habituals de sempre.

992.2 GT3

Lleuger en tots els aspectes

Entre altres paquets destacar el nou paquet opcional Lightweight. Amb aquest paquet és redueix el notablement el pes gràcies a l’ús de CFRP al sostre, les barres estabilitzadores i altres elements.

No cal dir que un pes baix contribueix en termes d’esportivitat i agilitat. En aquest sentit hi ha unes noves llandes d’alumini lleuger de color plata que redueixen les masses no suspeses en més d’1,5 quilograms en comparació amb el model anterior. Opcionalment es poden adquirir unes llandes de magnesi amb el paquet Weissach o amb el paquet Lightweight amb les que s’estalvien 9 kg.

Una nova bateria lleugera d’ions de liti de 40 ampers també permet estalviar quatre quilos més aproximadament. Amb tot, la configuració més lleugera possible del nou 911 992.2 GT3 para la balança en uns ajustats 1.420 quilograms.

Relació de transmissió més curta

Com no podia ser de cap altra manera el motor atmosfèric del nou 911 GT3 compleix estrictament amb les normatives d’emissions actuals. En aquest sentit està equipat amb dos filtres de partícules i quatre catalitzadors. Tot i dur aquest sistema de control d’emissions, Porsche segueix oferint un so absolutament captivador.

El motor bóxer de sis cilindres s’ha millorat en diferents aspectes: revisió de les culates i dels arbres de lleves, què ara proporcionen un rendiment encara més dinàmic en la zona alta de revolucions.

També s’ha utilitzat vàlvules de papallona individuals optimitzades per al flux, així com uns refrigeradors d’oli més eficients.

Tant la transmissió de doble embragatge (PDK) de 7 velocitats com la caixa de canvis manual GT de 6 marxes tenen una relació final un vuit per cent més curta que en al 992.1.

El nou 911 GT3 accelera de 0 a 100 km/h en 3,4 segons amb PDK i arriba a una velocitat màxima de 311 km/h.

911 GT3 Touring

Com veieu a les imatges, el nou GT3 Touring es distingeix per la seva elegància minimalista i per prescindir del gran aleró fix tan característic dels GT3. Al seu lloc l’acabat Touring equipa un aleró retràctil electrònic equipat amb el Flap Gurney, la llengüeta que hi ha de costat a costat a l’extrem de l’alerò, una peça indispensable per maximitzar l’aerodinàmica.

A l’interior, cuir d’alta qualitat i moltes opcions de configuració, inclosos els seients posteriors que he comentat anteriorment, obren la porta d’opcions del nou GT3 alemany envers a un ús més plural i polivalent.

Ted Automòbil

En Yann ens recorda que el preu final d’una unitat com la del reportatge dependrà de la configuració i dels paquets opcionals escollits. Per això, la millor forma de saber-ne el preu és passar per la botiga i assessorar-vos de tot, doncs tot i tenir el bo i millor en quant a marques premium, inclosos els superesportius més “canyeros” del mercat, el CEO de Ted Automòbil es confessa un incondicional de Porsche, marca en la què a Ted Automòbil són especialistes.

Si voleu accedir a altres novetats Premium, podeu fer-ho des de la secció del menú principal del blog, o directament mitjançant aquest enllaç.

Galeria

Fotos: Laura Ligier

Compartir article: